解析事例-1

大型トラックフレームレールでの混成モードき裂進展の故障解析

ボルボの協力のもと行われた、大型トラックのフレームレールの破損の故障解析の論文発表事例。リアドライブ車軸へのトルクロッドコネクションのフレームで観測された破損に対する、多軸のモード荷重が負荷される状態のき裂進展解析を実行、耐久トラックテストの結果と比較評価し、高精度な解析結果を確認している。

論文より抜粋:
『The FRANC3D crack propagation tool combined with NASTRAN finite element solver predicted crack path similar to physical test failure and provided a good correlation for cycles to failure. The present work provides successful methodology applied to failure analysis of frame rail cracks in heavy duty trucks, which may also be applied for other engineering failure analysis problems.』


参照: Rao, V.N. and Eischen, J.W. (2016) Failure analysis of mixed mode crack growth in heavy duty truck frame rail. Case Studies in Engineering Failure Analysis, 5-6, 67-74.



図 1 車体シミュレーションモデルと実際のき裂画像
(a) Full vehicle layout and failure location. (b) Frame cracks visible near torque rod connection.
(c) Crack path visible on frame behind outer reinforcement plate.




図2 Crack growth steps showing crack extension on frame.




図3 き裂進展解析結果
(a) Out-of-plane bending of frame during turning event. (b) Crack opening under frame bending loads.




図4  Frame crack during physical test compared with simulation result obtained using full vehicle response based 3D crack growth process.